تاریخچه مسابقات موتور سواری، موتور سنگین هوندا چگونه محبوبیت پیدا کرد ؟

آخرین بروز رسانی: آذر ۱۲, ۱۳۹۶

موتور سنگین

موتور سنگین اصطلاحاً به موتور های بالای ۲۵۰ سی سی گفته می شود که در ایران وسایل نقلیه ای خاص برای افراد خاص محسوب می شوند. بر اساس قانون فعلی راهنمایی و رانندگی موتور سنگین نمی تواند پلاک دریافت کند اما استفاده از موتور سنگین های مجاز و سند دار برای تردد خارج شهری و از محل خانه تا پیست مسابقه با رعایت کردن ضوابطی ممکن است.  

تاریخچه موتور سیکت؛ اولین موتور

اولین موتور سیکلت که ساخت کشور آلمان بود در سال ۱۸۹۴ در بازار فروخته شد. تنها چند سال پس از فروش اولین موتور، اولین مسابقه موتور سواری نیز در فرانسه برگزار شد. از سال ۱۹۰۶ بریتانیا مسابقات توریست تروفی را در جزیره مان برگزار می کرد و این مسابقات وجهه ی زیبایی پیش از آغاز جنگ در سراسر اروپا داشتند. پس از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۹ فدراسیون بین المللی موتور سیکلت تأسیس شد مسابقات جاده ای را که امروزه نیز در سری جهانی GP دیده می شود بنا گذاشت. اولین مسابقه تحت قوانین فدراسیون بین المللی موتور سیکلت در جزیره مان برگزار شد و هوندا این مسابقه را برای معرفی توانایی شرکت خود در پیروزی مسابقه ی سخت این جزیره غنیمت شمرد.  

مسابقات GP

تا دهه ۱۹۵۰ مسابقات جهانی GP انحصاراً در اروپا برگزار شد و تحت تأثیر تولید کنندگان اروپایی قرار گرفت. مسابقه توریست تروفی در جزیره مان در سال ۱۹۵۹ شاهد حضور اولین تیم ژاپنی با چهار موتور ۱۲۵ سی سی هوندا بود. هوندا در این مسابقه مقام ششم، هفتم، هشتم و یازدهم را کسب کرد که البته موفقیت چشمگیری بود و بعث شد هوندا در تمام سری GP در سال های بعد شرکت کند.  

ورود هوندا

از سال ۱۹۶۰ هوندا در تمام مسابقات جهانی  GP با موتور های ۱۲۵ سی سی و موتور سنگیم ۲۵۰ سی سی شرکت کرد. در یکی از مسابقات در آلمان شرکت کننده ی ژاپنی با موتور سنگین ۲۵۰ سی سی وندا مقام اول را کسب کرد. در همان سال هوندا به عنوان double World Champion شناخته شد. در سال سوم برنامه چالشی توریست تروفی هوندا موفق به کسب جایزه ی این مسابقه در جزیره مان شد. در واقع تولید کنندگان ژاپنی مقام اول تا پنجم را درکلاس های  ۱۲۵ سی سی و ۲۵۰ سی سی به خود اختصاص دادند. این مساله مایه ی خشنودی هوندا شد. پس از آن هوندا در سال ۱۹۶۶ موتور سنگین ۵۰۰ سی سی را به بازار عرضه کرد. هوندا در تمام کلاس های ۱۲۵ سی سی تا ۵۰۰ سی سی قهرمان جهان شد و نام هوندا در سراسر جهان درخشید.  

تولید کنندگان ژاپنی

موفقیت های هوندا در مسایبقات موتور ریس در اوایل دهه ۱۹۶۰ سبب شد تا سایر تولید کنندگان ژاپنی برای پیوستن به صحنه ی فروش جهانی قدم پیش بگذارند. در آن زمان در موتو سنگین کلاس ۲۵۰ سی سی و ۳۵۰ سی سی شش سیلند و گیربکس با سرعت بین ۷ تا ۱۰ داشتند تفاوت بین موتور های جاده ای و موتور ریس از نظر فدراسیون جهانی موتورسیکلت پذیرفته نبود و در سال ۱۹۶۹ برای کم کردن این تفاوت ها قوانینی وضع شد ازجمله کمینه وزن قابل قبول، بیشینه تعداد سیلندر ها و بیشینه سرعت. بی شک در دهه ۱۹۶۰ هوندا سلطه خود را در سری جهانی GP با تکنولوژی برتر خود ثابت کرد. این شرکت در سال ۱۹۷۷ موتور ۴ سیلندر هوندا را به بازار عرضه کرد.  

نسل بعدی موتور ها

با این وجود هوندا برای تولیدات منحصر به فرد خود تلاش کرد. نتیجه ی تلاش ها موتوری بود که تا آن زمان در مسابقات دیده نشده بود، یک موتور چهار زمانه چهار سیلندر با پیستون های بیضی شکل که به این موتور زیبایی چشم نوازی بخشیده بود. این موتور دز مان خود پس از تولید اولیه در سال ۱۹۷۸ NR500 نامیده شد. البته مدت زمانی طول کسید تا در سال ۱۹۷۹ ساخت این موتور به نحوی شد که آماده ی شرکت در مسابقات باشد. دو موتور سوار هوندا نیز در همان زمان بازنشسته شدند و این موتور ۴ زمانه تا سال ۱۹۸۱ نتوانست در مسابقه ای برنده شود. این مساله درسی برای مهندسان هوندا داشت که به ساخت موتور ریس های دو زمانه روی بیاورند. در سال ۱۹۸۲ اکثر رقبا از موتور های دو زمانه استفاده می کردند.البته این موتور ها عملکرد لاستیک درستی نداشتند. که مشکلات تعادل و سایش سریع را به همراه خود داشت. بنا بر این هوندا موتور جدید خود را که سبک تر و دارای لاستیک های متناسب تر بود تولید کرد. آیرودینامیک باریک تر موتور سنگین های جدید سبب سرعت بیشتر می شد. پس از گذشت ۱۵ سال هوندا دیگر بار در مسابقات آرژانتین و بلژیک طعم خوش پیروزی را با این موتور جدید به نام NS500 چشید.  

بازگشت هوندا به مقام اول

فصل مسابقات ۱۹۸۳ همیشه در خاطر شرکت کنندگان مسابقات موتور سواری باقی خواهد بود. از ۱۲ مسابقه ی جهانی GP که در آن سال برگزار شد تنها دو موتور سوار با موتور هوندا ۵۰۰ سی سی جایگاه های اول را به خود اختصاص دادند. در طول این سال ها پیشرفت های زیادی در تکنولوژی ساخت تایر اتفاق افتاده بود. و هوندا مسابقات اختصاصی برای موتور های ۴ سیلندر خود بر گزار می کرد. مسابقه قدرت از سال  ۱۹۸۵ تا دهه ۱۹۹۰ ادامه داشت و موتور ها به مرور زمان لاستیک های مناسب تری پیدا کردند. در سال ۱۹۹۲ هوندا موتور بیگ بنگ را به بازار عرضه کرد و تا امروز نیز همه ساله در مسابقات متعددی در کلاس های مختلف شرکت کرده و محصولات جدید خود را عرضه می کند.

نوشته تاریخچه مسابقات موتور سواری، موتور سنگین هوندا چگونه محبوبیت پیدا کرد ؟ اولین بار در ایده شات پدیدار شد.

ایده شات

پربازدیدترین اخبار

دانلود رام رسمی اندروید ۷ بتا نوقا برای هواوی آنر ۶ ایکس (Honor 6X) مدل BLN-L21 با لینک دانلود مستقیم و آموزش نصب و راه اندازی در این پست ارائه میشود. آنر ۶ ایکس محصول اکتبر ۲۰۱۶ یک دستگاه با صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی و رزولوشن فول اچ دی است که با ارائه رم ۳ الی ۴ گیگابایتی و […]

بازاریابی محتوا و سئو   بازاریابی محتوا و سئو چه ارتباطی با یکدیگر دارند ؟   اگر شما یک کسب و کار اینترنتی یا آنلاین دارید برای ارتقای آن و توسعه تجارت خود باید بازدید و رتبه بندی مناسب در گوگل به دست بیاورید که این کار آسانی است اگر مقاله با ما تا انتهای […]

طراحی سایت

طراحی سایت در اصفهان   طراحی سایت و سئو سایت در اصفهان   تیم طراحی سایت و سئو سایت وب یار به آدرس ، بامجوز رسمی از نظام کامپیوتر کشور و دارای نماد اعتماد و نماد ساماندهی و با ۱۶ سال دانش تخصصی در زمینه طراحی وب سایت , سئو سایت در گوگل ، ارسال […]

TrustPort LiveCD نرم افزاری به منظور شناسایی و حذف انواع مختلف بدافزارها بدون نیاز به اجرای ویندوز سیستم عامل طراحی شده است.این نرم افزار با استفاده از موتور آنتی ویروس AVG و تکنولوژی TrustPort این امکان را برای شما فراهم کرده تا نسبت به شناسایی ویروس ها اقدام کنید. بررسی سریع محیط امنیتی سیستم ، […]

۲۰۱۷ سال موبایل خواهد بود   افزایش تلفن های همراه و گوناگونی خدمات و تبلیغات وابسته به آن ها ،‌ تحولات اجتماعی گسترده‌ای را به دنبال داشتند ، امروزه پیشرفت هایی بویژه در صنعت اینترنت برای این رسانه مشاهده می‌شود؛ که به هیچ وجه در ابتدا قابل پیش‌بینی نبود. سال گذشته دستگاه های تلفن همراه […]